HTML

hé, 68!

Negyven ugyebár. Ez az életkor valahol félút, bár azt mondják, minden csak most kezdődik. Na nézzük, mi volt eddig, és mi jön eztán! Írok arról, ami zavar, ami teccik vagy fordítva. Amit szeretek esetleg szerettem. Néhakicsitnagyon magamról. Titkokról, árnyakról. Ez van negyven tájékán.

Friss topikok

2008.10.29. 08:21 bé mint esz

Apának a krizantémokról

Rácsöppen a gyerek kezére a gyertya, és ahogy ott állunk a temetőben, pont a ravatalozó előtt és próbáljuk leválasztani az ujjairól a rátapadt, vékony, hártyaszerű viaszt, hát egyszeriben minden világossá válik, és rájövök,

hogy valójában

MENNYIRE GYŰLÖLÖM A NAGYFEJŰ KRIZANTÉMOT!

Pöffeteg virág, húsos nagy szirmokkal. Kitartó virág, őt ilyenkor is érdemes megvenni, mert szívós, mit neki eső, hűvös szél, hajnali fagy. Ő csak áll, lilán, sárgán, fehéren, alaposan beágyazva a sírok feletti kertecskékbe. Ő csak áll.
- Szerinted jó lesz így? - kérdi anya, mérlegelve a krizantémok elhelyezkedési sorrendjét. Márhogy először jöjjön a fehér, vagy aztán, vagy hogy legyen.
A fiúk éppen a huszadik mécseset akarják meggyújtani, én pedig elveszítem a fonalat.
Tök mindegy, mondanám, ezeknek a virágoknak aztán édesmindegy, de helyette csak bólintok, hát persze hogy jó, anya, ahogy gondolod.

Fájnak, annyira fájnak a nagyfejű krizantémok. Sose szerettem őket.
Harangoznak. Feltámad a délutáni szél. Már napok óta fázom, meghatározhatatlan ez a fázás, belül van, egészen legbelül, hiába teszek ellene, akkor is csak fázok.
Fel kell állnom a sír szélére, nem érjük el rendesen az ültetnivaló krizantém helyét, már legszívesebben a földhöz vágnám, de ezt ugye mégsem illik. Csak titokban vágok pofákat a virágnak. A gyerek kiszúrja, rám nevet, anya, mit csinálsz...?
Mit csinálnék, idétlenkedek, mondanám, de helyette azt mondom, semmit, elgondolkodtam.

Pedig ezt akarom a legkevésbé. Gondolkodni. Nem akarom látni, ahogy apa a napszemüvegén keresztül sír. És azt sem akarom látni, ahogy egy évvel rá, megint egy sír körül állunk. És apa megint sír. Befelé, csak én tudom. Én hallom, én látom.

Aztán eltelik még fél év. Apának még van annyi ideje a kórházban, hogy megszorítsa a kezemet. Még épp a tudatánál van, amikor beérek hozzá. Szerda van, és december, alig valamivel karácsony előtt. Azt hiszem, nincs tovább apa nélkül. Ma már tudom, van is, meg nincs is. Lehet élni, lehet képeket idézni, lehet álmodni, játszani, enni, inni, aludni, még a krizantémokat is lehet gyűlölni, úgy tiszta szívből.

Csak apa nem lehet már sehogyse.

- Na, menjünk! - mondja anya. - Szép lett ugye a sír? - kérdi.
Bólintok szép, minden szép, mindegyik sír szép, most komolyan ne nézz így rám, hát nem látod, milyen elképesztően gyönyörű mind, ahogy szépre csiszolva, lemosva állnak a fehér keresztek, a friss virágok, meg még a gyertyák is...

Csak a krizantémok, a rohadék, nagyfejű krizantémok ne lennének a világon!

2 komment

Címkék: halottak napja


A bejegyzés trackback címe:

https://hajaj68.blog.hu/api/trackback/id/tr61737932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ventura Blvd 2008.10.29. 17:45:34

Biztosan elítéltek ezért, de én soha sem megyek halottak napján a temetőbe. Én soha nem megyek jószántamból a temetőbe. Azért megyek csak, mert úgy illik. Azért csak, mert nem akarom megbántani azokat, akiknek fontos kimenniük a temetőbe. Úgy érzem halottaimmal lenni nekem magánügy. Úgy kellene temetni, ahogyan a hinduk teszik, lágolva elégni s elúszni szent folyókon valahová, a nem ismert tartományba. És maradni csak a szívekben, álmokban, a gyerekek mozdulatában, egy könyv behajtott lapja fölött. Nem csak amíg elhervad a nagyfejű krizantém, tovább,tovább.

bé mint esz 2008.10.29. 20:23:46

Mi megyünk, mindig. Így szoktam meg, bár gyerekként sohasem értettem ezt az egészet. De azt is értem, érzem, ha valaki másképp van ezzel. Valójában én is azt hiszem, úgy szép, ahogy a hinduk teszik. Csak tudnám elengedni a kezet, ami utoljára szorított. Talán egyszerűbb lenne. Talán.
süti beállítások módosítása